Декілька виробників вже експериментували із встановленням сонячних панелей на своїх електромобілях. І на перший погляд це має сенс. Коли ваш автомобіль простоює, ви отримаєте додатковий пробіг безкоштовно. Плюс це чиста енергія, що добре для навколишнього середовища. Ще одна перевага полягає в тому, що вам необхідно менше відвідувати зарядні станції – що може бути поганим? Насправді, багато, і це стає ясним, як тільки ви придивитеся. Давайте розглянемо!
Важливі зауваження щодо роботи сонячних панелей
Ми не завантажуватимемо вас занадто багатьма технічними деталями, але нам потрібно зробити кілька важливих зауважень щодо практичної сторони встановлення сонячної панелі на даху автомобіля. Панелі мають номінальну вихідну потужність, що часто позначається у ват-піках (Wp). Це вихідна потужність, яку панель генеруватиме, якщо вона повністю освітлена сонцем і знаходиться в оптимальній температурі.
Однак, зазвичай ви отримаєте лише часткову вихідну потужність навіть за яскравого сонця, оскільки температура впливає на це. Кожна сонячна панель має температурний коефіцієнт (в діапазоні від 0,2 до 0,5%), що вказує на очікувану втрату потужності для кожного градусу понад 25°C. Зважаючи на те, що панель, що знаходиться під прямим сонячним промінням влітку в Південній Європі, може нагрітися до понад 65°C, це призводить до деградації на рівні від 8% до 20%.
Ще один фактор, який слід зважати, полягає в тому, що сонячні панелі не переносять тіні. Клітини сонячної панелі зазвичай послідовно з’єднані. Так, якщо навіть половина клітини 36-клітинної панелі знаходиться в тіні (тобто менше 1,5% від її робочої площі), вихідна потужність усієї панелі зменшується вдвічі. Затінена клітина знижуватиме продуктивність інших клітин до свого рівня, і ви не отримаєте обіцяної потужності.
І якщо затінити хоча б один повний ряд панелі, її вихідна потужність здебільшого впаде до нуля. Ви можете додати більше послідовних з’єднань всередині панелі, щоб пом’якшити цей ефект, але це призведе до незначних результатів, оскільки затінення зазвичай відбувається в цілих рядах або стовпчиках.
Також ситуація погіршується, якщо всі панелі підключені до одного інвертора, що буде нагодою, якщо виробники автомобілів хочуть спростити проводку та знизити вартість. Якщо одна панель працює неефективно, це знижує вихідну потужність усієї системи.
Це значні проблеми, і люди, які встановлюють сонячні системи на дахах будівель, витрачають багато часу на планування, щоб уникнути цих проблем. Панелі встановлюються на місцях та під певним кутом, щоб мінімізувати затінення. Однак, коли сонячна панель встановлена на автомобілі, у вас немає такої розкоші. Машини або мікроавтобуси паркуються на дорогах, поряд з будинками та іншими вищими автомобілями, що означає, що переважна більшість панелей на них вироблятиме практично ніяка електрика переважна більшість часу.
Крім того, слід зазначити, що встановлення сонячних панелей на дах мікроавтобусів також не є рентабельною альтернативою. Незважаючи на потенційні переваги отримання енергії від сонця, вони мають обмежену поверхню для установки панелей. У результаті навіть якщо встановити весь доступний простір на даху панелями, отриманий енергетичний вихід буде недостатнім для забезпечення належного запасу ходу мікроавтобуса. Це пов’язано з обмеженнями площі даху та енергоспоживанням таких транспортних засобів, що зазвичай потребує значної кількості енергії для пересування. Таким чином, встановлення сонячних панелей на даху намиста може надати незначний внесок у зарядку, але не зможе забезпечити достатній запас ходу для практичного використання, у тому числі якщо міні-автобус здійснюватиме міжміський трансфер, наприклад з Харкова до Кривого Рогу. Економічно доцільніше купувати квитки у перевізників з великим досвідом роботи у цій сфері, наприклад, тут.
Наведене вище дозволяє нам перейти до основних моментів.
Це все, окрім безкоштовного
Простий сонячний дах, який пропонує Hyundai на певних моделях, а також Toyota на Prius, коштуватиме від 1 500 євро, а іноді навіть понад 2 500 євро в залежності від ринку. У Hyundai номінальна потужність складає 204 Вт, а у останнього Prius – 60 Вт. В останньому випадку панелі настільки слабкі, що вони навіть не намагаються заряджати акумулятор, а просто запускають деякі системи автомобіля, щоб заощадити трохи електрики. Таким чином, говорити про «безкоштовний додатковий пробіг» у випадку Prius було б неправильно.
Моделі Hyundai та Toyota ще далі. Hyundai стверджує, що ці панелі насправді можуть додати до 1300 км на рік до електричного пробігу. Але це застосовується лише до «комбінованого» пробігу, і це у кращому випадку. Дійсно, якщо ви просто прокотитеся на машині навколо міста, незважаючи на те, що ваш пробіг може бути невисоким, ви отримаєте деяку електрику. Однак, якщо ви часто використовуєте свій автомобіль на далекі відстані або швидкості по автостраді, де сонце світить набагато яскравіше, у вас буде багато тіні від сусідніх автомобілів, і ваш пробіг стане нікчемним.
Іншими словами, сонячні панелі на автомобілях або мікроавтобусах можуть запропонувати дуже мало у практичному сенсі, особливо у північних широтах, де сонце низько на небі. Вони коштують чималих грошей і можуть бути корисними лише в певних умовах і з обмеженим застосуванням. В даний момент вони не представляють практичної альтернативи для зарядних станцій або інших способів заряджання електромобілів.